Mamy Zdrowie

Porady i ciekawostki na temat zdrowia

Strona główna » Jak na trwałe zmienić swoje nawyki żywieniowe? 10 kroków do zdrowego organizmu.

Jak na trwałe zmienić swoje nawyki żywieniowe? 10 kroków do zdrowego organizmu.

Zależy Ci na tym, aby wprowadzić do swojej codzienności zdrowe nawyki żywieniowe? Chcesz zadbać o zdrowie i wzmocnić swój organizm? Sprawdź, co należy zrobić, aby skutecznie wprowadzić zmianę w diecie.

Dlaczego nawyki żywieniowe są tak ważne?

W momencie, gdy nasz organizm domaga się przejścia na dietę i daje znać niedobrymi wynikami badań, warto zastanowić się nad zmianą nawyków żywieniowych. Przyzwyczajeni jesteśmy do jedzenia w pośpiechu. Na półkach supermarketów kuszą nas przeróżne słodkości, którym trudno jest się oprzeć. Jemy niezdrowo, bo to nam lepiej smakuje, często też jest to po prostu tańsze rozwiązanie. Jedzenie typu fastfood nie wymaga gotowania przez długie godziny. Organizm bardzo często w przeróżny sposób sugeruje do zmiany nawyków żywieniowych. Czasem ostatnim punktem zwrotnym w przestrzeganiu zdrowej diety bywa choroba.

Nawyki żywieniowe warto zmienić wcześniej niż wtedy, gdy pojawią się objawy, które znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie. Dobrze jest im zapobiegać, a nie leczyć. Do utrzymania zdrowego organizmu niezbędne jest utrzymanie prawidłowej diety. Zmiana nawyków nie jest łatwa, jednak przynosi ona niebywałe rezultaty. Warto rozpocząć od wprowadzeniu kilku kroków, które znacznie przybliżają do bycia zdrowym, silnym i witalnym.

Wybieraj produkty sycące

Zrób w notesie albo na dużej kartce listę produktów, po spożyciu których, nie chce ci się podjadać, które Cię sycą i po których nie będzie potrzeby sięgania po więcej. Najlepszymi produktami z tej półki będą te o niskim indeksie glikemicznym. Są to: jabłka, kiwi, pomarańcza, maliny, porzeczki, brzoskwinia, brokuły, cukinia, pomidory, kapusta, kalafior, ogórek, brukselka, kasza gryczana, ciecierzyca i gorzka czekolada. Śmiało sięgaj po te produkty w swojej codziennej diecie. Możesz je nieco modyfikować, łączyć ze sobą, gotować, smażyć, czy piec w piekarniku. Najważniejsze to to, by nie tylko dana potrawa była smaczna, ale też nie powodowała chęci sięgnięcia po coś słodkiego.

Pamiętaj o odpowiedniej motywacji

Nie zapominaj o tym, dlaczego wprowadzasz zmianę do swojego życia. Warto traktować ją nie jako chwilową dietę, ale nawyki, które będą towarzyszyć Ci już na stałe. Przez pierwsze dni dobrze jest umieścić sobie karteczki z cytatami, które zmotywują Cię do zachowania zdrowych nawyków.

Oprócz inspirującej tablicy, warto w osobnym zeszycie lub grubym kalendarzu, notować wszystko, co w danym dniu jesz. Kiedy podliczysz kalorie i uznasz, że było ich o wiele za dużo, następnym razem skoryguj błędy i zjedz mniej lub bardziej zdrowo i dietetycznie.

Wprowadź harmonogram żywieniowy

Planuj to, co zamierzasz zjeść. Kiedy nie uda ci się przestrzegać diety w danym dniu, spróbuj zastanowić się, co uniemożliwia ci trzymanie się zdrowego nawyku. Mogą to być różne emocje, kompletny brak czasu i inne sytuacje. Pomyśl o tym. Zastanów się, w jaki sposób możesz poradzić sobie z tymi czynnikami. Być może niezbędna będzie ingerencja specjalisty?

Prowadzenie harmonogramu pozwala również uchronić się przed podjadaniem. Je się bowiem dokładnie to, co zostało zaplanowane wcześniej. Dzięki temu nie pojawia się uczucie głodu i konieczności zjedzenia czegoś słodkiego. Trzymaj się czasu godzinowego każdego posiłku. Zaplanuj, że co dziennie zjesz na przykład śniadanie o godzinie 8, drugie śniadanie o 11, obiad o 14, przekąskę o 17, a kolację o 19.

Postaw na aktywny tryb życia

Aby uniknąć podjadania warto zaplanować sobie cały dzień różnymi aktywnościami. Po przekąski sięga się bowiem najczęściej w momentach znudzenia. Warto w takim momencie iść pobiegać, zadzwonić do przyjaciela, zacząć czytać intersującą książkę, włączyć film lub serial, wziąć do ręki kolorowanki antystresowe, wybrać się na spacer, urządzić sobie kąpiel w towarzystwie zapalonych świec zapachowych.

Wybierz dietę, która Ci smakuje!

Dietę najlepiej planować tak, aby znalazło się w niej wszystko, co ci smakuje. Chodzi o to, by połączyć zdrowe z czymś smacznym. Warto stosować zamienniki niezdrowego jedzenia. Na przykład cukierki warto zastąpić winogronami, ketchup – domowym sosem pomidorowym, na kanapkę nałożyć pastę warzywną, hummus, albo guacamole z awokado.

Gotuj z głową

Przyrządzanie posiłków z głową to nie tylko wykorzystywanie zdrowych składników, ale i przemyślane podejście do tego obowiązku. Warto przygotowywać sobie obiady na kilka dni do przodu. Potem, kiedy brakuje czasu, wystarczy je tylko odgrzać. Miej pod ręka owoce, warzywa, wafle ryżowe, bakalie, jogurt o obniżonej ilości cukru, albo domowe, zdrowe ciasteczka. Dzięki temu nie będziesz jadła w pośpiechu byle czego. Dobrze jest również zaprosić do gotowania bliskich przyjaciół, współlokatorów czy członków rodziny. Dzięki temu, wprowadzenie nawyków żywieniowych stanie się wspólną przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Zdrowa dieta – co jeść?

To, co warto jeść codziennie rano to owsianka. Aby nieco zróżnicować to danie każdego dnia można sięgnąć po inne, pyszne dodatki. Na drugie śniadanie można wypić smoothie z sezonowymi owocami. Na obiad można zjeść ciemny makaron ze świeżymi warzywami, a na kolację zjeść rybę wędzoną. Przekąskami mogą być ciasteczka owsiane domowej roboty bez dodatku cukru, domowy kisiel z dodatkiem skrobi ziemniaczanej, sałatka owocowa z łyżką masła orzechowego, dwie garście bakalii albo sałatka z ulubionych warzyw z jogurtem naturalnym zamiast śmietany. Aby uzyskać rzetelny i profesjonalny jadłospis, warto skonsultować się z dietetykiem. Wizyta kontrolna pozwoli ustalić dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Specjalista rozpisując dietę, z pewnością weźmie pod uwagę również upodobania smakowe, jak i możliwości kulinarne.

Zdrowe nawyki żywieniowe – zatroszcz się o swój organizm!

Zdrowe nawyki żywieniowe wymagają pewnej pracy, poświęcenia, cierpliwości, motywacji. Przy pomocy powyższych narzędzia znacznie łatwiej można wyrobić sobie zdrowe nawyki i zacząć prowadzić zdrowy styl życia.

Należy pamiętać o tym, aby nie załamywać się w trakcie gorszych dni, gdzie nie uda się utrzymać zdrowej diety. W takim przypadku należy już następnego dnia wrócić do realizacji planu zdrowej diety. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że jeśli organizm jest w dobrej kondycji to znacznie łatwiej uniknąć wszelkiego rodzaju chorób i dolegliwości. Pamiętaj, że wprowadzenie zdrowych nawyków na początku będzie wymagało od Ciebie więcej poświęcenia, z czasem jednak stanie się to odruchowe i niezauważalne!

admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top