Niedobór witaminy D3 – jak mu zapobiec?

Niedobór witaminy D3 – jak mu zapobiec?

Na niedobór witaminy D cierpimy zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym, kiedy jest mniej światła słonecznego. Jak temu zaradzić?

Witamina D3 odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie: reguluje poziom wapnia we krwi, warunkuje prawidłowy rozwój kości, ma duży wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego oraz wspomaga wiele innych procesów. Dlatego jej niedobór może być niebezpieczny dla zdrowia. U dzieci może spowodować krzywicę, a u osób w podeszłym wieku osteoporozę. Jak zapobiec deficytom?

 

Jak uzupełnić niedobór witaminy D3?

Aby zapobiec deficytom lub uzupełnić istniejący już niedobór, należy zastosować odpowiednią dietę i zadbać o to, by skóra miała wystarczający kontakt ze światłem słonecznym. W codziennym jadłospisie powinno się znaleźć miejsce dla ryb, serów, mleka lub jaj.

 

Objawy

Niedobór witaminy D3 objawia się obniżoną odpornością na infekcje, częstymi bólami, osłabieniem mięśni. Niekiedy jednak deficyt w żaden sposób nie daje o sobie znać. Często idzie w parze z chorobami autoimmunologicznymi, nowotworowymi czy sercowo-naczyniowymi, choć nie jest ich objawem osiowym. Osoby cierpiące na niedobór witaminy D3 mają słabsze kości.

 

Przyczyny

Jeśli stosujemy odpowiednią dietę, a nasza skóra ma kontakt ze światłem słonecznym – ryzyko powstania niedoboru witaminy D3 jest niewielkie. Warto wiedzieć, że głównym źródłem witaminy D3 są komórki skóry, które inicjują jej syntezę wskutek ekspozycji na promienie UV. Niemałe znaczenie ma także dieta, która powinna być zbilansowana i uwzględniać wszystkie potrzeby organizmu. Najczęstszą przyczyną deficytów jest niewystarczająca ekspozycja skóry na promieniowanie słoneczne oraz błędy żywieniowe. Inną przyczyną mogą być zaburzenia związane z wchłanianiem witaminy D w przewodzie pokarmowym, np. u osób, które przeszły operację usunięcia jelita cienkiego, chorują na celiakię czy zespół krótkiego jelita. Zdarza się, że niedobór witaminy D3 spowodowany jest przyjmowaniem leków wywołujących niepożądane skutki uboczne.

 

Optymalny poziom witaminy D3

Niedobór witaminy D3 można stwierdzić po wykonaniu prostego badania krwi. U dorosłych stężenie tej substancji w organizmie powinno oscylować między 30 a 50 ng/ml (ew. między 50 a 75 nmol/l). Jako że niedobór witaminy D3 wiąże się często z chorobą przytarczyc, warto również sprawdzić przy okazji poziom parathormonu.

 

Jeśli zauważasz u siebie jakiekolwiek niepokojące symptomy, które mogłyby wskazywać na niedobór witaminy D3, koniecznie zadbaj o dietę i kontakt ze światłem słonecznym. W razie poważnych dolegliwości skonsultuj się bezzwłocznie z lekarzem.

Wszystkim czytelnikom zainteresowanym tematyką zdrowotną polecamy stronę star5products.