Jak wzmocnić odporność organizmu?

Jak wzmocnić odporność organizmu?

W okresie jesienno-zimowym w większym stopniu jesteśmy narażeni na przeziębienia i grypę. Dlatego warto pomyśleć o wzmocnieniu układu odpornościowego prostymi i naturalnymi sposobami.

Obniżona odporność jest równoznaczna z częstymi infekcjami, problemami ze snem oraz chronicznym poczuciem zmęczenia. Jak uniknąć tych dolegliwości? Jak w naturalny sposób wzmocnić odporność organizmu? Na te pytania odpowiadamy poniżej.


Wysypiaj się i zadbaj o wypoczynek

Długość i jakość snu wywierają zauważalny wpływ na odporność organizmu. Zarywanie nocy czy niedosypianie może skutkować zwiększoną podatnością na infekcje i choroby. Dorosły człowiek powinien spać przez ok. 8 godzin na dobę. Przed położeniem się do łóżka warto zadbać o to, by nic nie zakłóciło nocnego wypoczynku: wyłącz telewizor, zgaś światło, wycisz telefon. Spanie przy zapalonym świetle jest szkodliwym nawykiem, ponieważ dopiero w ciemności w szyszynce wydziela się melatonina, odpowiedzialna między innymi za prawidłowy rytm dobowy i pracę układu immunologicznego. U osób, które pracują nocami, poziom melatoniny jest znacznie obniżony, co oznacza, że są one bardziej podatne na zachorowania. Ważna jest również cisza w trakcie spoczynku nocnego. Wszelkie bodźce dochodzące z zewnątrz zakłócają sen i tym samym przyczyniają się do pogorszenia funkcjonowania układu odpornościowego.

 

Nie przesadzaj z używkami

Odporność organizmu jest wprost proporcjonalna do częstotliwości sięgania po różnego rodzaju używki. Bardzo zgubne dla układu immunologicznego są papierosy. Nikotyna niszczy witaminy (zwłaszcza witaminę C) oraz mikroelementy, dzięki którym organizm ma siłę przeciwstawić się wirusom i bakteriom. Również zbyt częste picie kawy czy alkoholu może przynieść niepożądany skutek.

 

Hartuj organizm

Na przykład mocząc nogi w zimnej wodzie. Kilkanaście minut spędzonych w wannie napełnionej tak, by poziom wody sięgał połowy łydek, może mieć zbawienny wpływ na zdrowie. Innym sposobem na zahartowanie organizmu jest naprzemienny natrysk. Najpierw polej ciało ciepłą wodą (przez 20-30 sekund), a następnie zimną (przez 2-3 sekundy). Różnice temperatur powinny być stopniowo zwiększane. Warto też przez cały rok uprawiać sport na świeżym powietrzu. Zwłaszcza regularne bieganie działa korzystnie na odporność organizmu.

 

Zdrowo się odżywiaj

Dieta ma ogromne znaczenie w zwiększaniu odporności. Jedz zwłaszcza warzywa i owoce z dużą zawartością antyoksydantów (przeciwutleniaczy): marchew, szpinak, brokuły, pomidory, paprykę, cytrusy, porzeczki oraz truskawki. Zdrowe są również kiszonki – zawierają naturalne probiotyki, wspomagające pracę jelit i wzmacniające odporność.

 

Chciałbyś poznać jeszcze więcej sposobów na zwiększenie odporności? Wejdź na edi-nm. Pod tym adresem znajdziesz całe mnóstwo tekstów poruszających tematykę zdrowia, suplementacji oraz odchudzania.