Jak stres wpływa na nasze nawyki żywieniowe?

Jak stres wpływa na nasze nawyki żywieniowe?

Nadmierne nerwy i sytuacje stresowe wpływają na nasze życie praktycznie w każdej sferze. Dlatego warto wskazać pewne sytuacje, w których nerwy są szczególnie niebezpieczne i mogą wpływać między innymi na zaburzenie naszego odżywiania.

Każdy lekarz potwierdzi, że nerwy wpływają na życie człowieka we wszystkich jego aspektach. Jaki jednak jest ten wpływ i jak z nim walczyć? Na to pytanie odpowiedzi jednoznacznej niestety nie ma. Coraz częściej okazuje się, że nerwy wpływają na nasze zdrowie dużo bardziej, niż nam się wydaje i mogą stać się między innymi przyczyną zaburzeń w sferze odżywiania.

Już od kilku lat badania wykazują, że stres powoduje u nas odruchy, które bezpośrednio związane są z odżywianiem. W zależności od konkretnej sytuacji, może to być nadmierne spożywanie („zajadanie stresu”) bądź też unikanie jedzenia (poczucie, że żołądek i tak nie jest w stanie nic przyjąć). Coraz częściej podkreśla się, że zaburzenia nerwowe wpływają również na utwierdzanie złych nawyków żywieniowych, które związane są ze spożywaniem posiłków o bardzo niskiej wartości odżywczej. Szczególnie u młodych ludzi rezygnowanie z jedzenia lub spożywanie go w nadmiernych ilościach bywa sposobem radzenia sobie ze stresem – daje złudne poczucie kontroli nad tą jedną chociaż częścią życia. Są to wyjątkowo niebezpieczne sytuacje, które mogą prowadzić do takich chorób, jak anoreksja czy bulimia.

Wiele osób stara się szukać rozwiązań, które pozwolą zminimalizować działanie stresu na organizm, przez co uda się uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z zaburzeniami odżywiania. Przede wszystkim należy ustalić, skąd biorą się nerwy i określić, jak one wpływają na nasze nawyki żywieniowe. Czy rzeczywiście działamy podświadomie w taki sam sposób zawsze gdy jesteśmy zdenerwowani? Czy może zależne jest to od rodzaju sytuacji wywołującej w nas stres? Warto również postawić na pewne cele, które sobie nakreślimy – takie jak przyjmowanie regularnych, zdrowych posiłków, niezależnie od zewnętrznych czynników, które na nas oddziałują. W razie poczucia braku kontroli nad swoim sposobem odżywiania, konieczna jest konsultacja ze specjalistą – psychologiem, jeśli przeczuwamy, że nasz problem tkwi głębiej w psychice – lub dietetykiem, jeśli nie potrafimy ułożyć odpowiedniej dla siebie diety. Warto zaznaczyć, że przyjmowanie odpowiednich produktów spożywczych (np. melisy, zielonej herbaty czy gorzkiej czekolady) może znacząco pomóc nam w radzeniu sobie ze stresem.