Jak rzucić palenie papierosów?

Jak rzucić palenie papierosów?

Niektórym palaczom szczęśliwie udaje się zerwać z nałogiem tytoniowym z dnia na dzień i już nigdy do niego nie wrócić. Niestety, dla większości palących to zwykle powolny proces, nie zawsze zakończony sukcesem. Co robić, aby w końcu na dobre rozstać się z papierosami?

Z każdym nałogiem należy walczyć przy pomocy wielu narzędzi. Jeżeli nie jesteśmy wśród tych nielicznych osób, które rzucają palenie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, poznajmy możliwości i zadania, które stoją przed nami w trakcie tej walki.


Terapia nikotynowa

Często to właśnie NTZ – Nikotynowa Terapia Zastępcza - jest najskuteczniejszą szansą na zerwanie z papierosami. Zakłada stosowanie środków z czystą nikotyną: pastylek, plastrów, gum do żucia, tabletek, inhalatorów lub sprayów, i przebiega dwuetapowo. W pierwszej fazie przyjmujemy środek zawsze wtedy, gdy czujemy głód nikotynowy. W drugiej, ograniczamy także przyjmowanie NTZ. Rezultatem ma być całkowite wyeliminowanie głodu nikotynowego.


Świadoma walka z nałogiem

Musimy cały czas pamiętać o tym, z jakiego powodu nie chcemy dłużej palić. Dla niektórych decydujące będą względy zdrowotne, dla innych rodzinne, a także finansowe. Dla części z nas każdy z tych czynników ma znaczenie. Wypunktujmy sobie, co zyskamy rzucając palenie, a co stracimy paląc nadal. Ma to stanowić naszą  motywację. Dodatkowo, z otoczenia usuńmy przedmioty przypominające nam o paleniu – zapalniczki, popielniczki, gadżety.


Dzienniczek palacza

O ile decyzja o rzuceniu tytoniu może być spontaniczna, o tyle dalsze kroki z niej wynikające warto dokładnie przemyśleć. Pomoże nam to w utrzymaniu kontroli. Przeanalizujmy i zapiszmy swoje dotychczasowe przyzwyczajenia związane z paleniem. Odpowiedzmy na pytania: kiedy najczęściej palimy? W towarzystwie, a może w stresujących sytuacjach? Czy palenie to nasz rytuał i kiedy się odbywa? Pozwoli nam to ustalić, w jakich okolicznościach najczęściej sięgamy po papierosa. Będziemy na nie lepiej przygotowani.


Pomoc innych

Szukajmy wsparcia – u rodziny, znajomych, wśród specjalistów. Terapię możemy zacząć u lekarza, który wskaże nam dobrą metodę. Przebywajmy z osobami niepalącymi, a znajomych palaczy poprośmy, by nie częstowali nas papierosami i nie palili w naszej obecności.


Elżbieta Gwóźdź