Co jeść, aby podnieść odporność?

Co jeść, aby podnieść odporność?

Nasza odporność uzależniona jest od wielu czynników - praktycznie wszystko, co się z nami dzieje, ma wpływ również na nią. Dlatego pracę nad jej polepszeniem warto zacząć już od codziennych wyborów dietetycznych.

Bez wątpienia dieta jest kluczem do odporności – dzięki niej możemy ją samemu poprawić i odbudować. Liczne badania wyklarowały nam listę witamin i minerałów, których spożywanie może bezpośrednio wpływać na poprawę odporności.  

Witaminy z grupy B - uczestniczą w tworzeniu białek, hormonów i enzymów. Znajdziemy je w mięsie, wątrobie, roślinach strączkowych i orzechach.

Witamina A - chroni układ oddechowy, poprawiając między innymi ukrwienie błony śluzowej. Dużą ilość witaminy A znajdziemy w wątrobie, jajkach, rybach czy mleku. Z dużą ilością witaminy A można poprawić odporność i łatwiej odeprzeć wirusy.

Witamina C - neutralizuje wolne rodniki nim uszkodzą komórki. Wpływa na poprawę ukrwienia i wzmacnia naczynia krwionośne, co pozwala walczyć z przeziębieniem. Największe jej ilości znajdziemy w owocach cytrusowych czy warzywach o zielonych liściach.

Poza witaminami warto również sięgnąć po produkty bogate w takie pierwiastki, jak: cynk (owoce morza, wołowina, pestki dyni), żelazo (czerwone mięso, szpinak, brokuły, jajka) i selen (orzechy brazylijskie, tuńczyk, nasiona słonecznika), które bezpośrednio wpływają na odporność.

Wybierając takie elementy posiłków można liczyć na to, że uda się znacząco poprawić odporność.