Bieganie - jak zacząć, żeby się nie zniechęcić?

Bieganie - jak zacząć, żeby się nie zniechęcić?

Bieganie to w tej chwili chyba najbardziej popularna forma aktywności fizycznej, po którą sięga coraz więcej naszych rodaków. Wielu osób zastanawia się jednak, jak rozpocząć przygodę z bieganiem, by była bezpieczna dla zdrowia i wpłynęła na poprawę kondycji.

Bieganie trzeba rozpocząć z głową i to będzie najistotniejszą kwestią. Regularna aktywność fizyczna jest wyczerpująca dla organizmu, dlatego jeśli źle się do niej podejdzie, można doprowadzić do przykrych kontuzji. W przypadku biegania szybkie zmęczenie będzie dodatkowo czynnikiem demotywującym, który sprawi, że łatwo zrezygnujemy z tej formy aktywności.

Decydując się na codzienne bieganie, trzeba rozważyć swoje fizyczne możliwości. Jeśli nasz organizm do tej był raczej przyzwyczajony do siedzącego trybu życia, nie będzie w stanie nagle przyjąć regularnej aktywności biegowej. Dlatego warto podjąć się solidnie wypracowanego planu treningowego, który krok po kroku poprawi stan fizyczny organizmu – zacznijmy od biegania 3 razy w tygodniu, stopniowo przechodząc do biegów co 2 dni.

Na samym początku kupujemy dobre buty do biegania i szukamy miejsca, w którym niekoniecznie będzie trzeba biegać po asfalcie. Lepszym rozwiązaniem będą leśne ścieżki.

Następnie przed rozpoczęciem treningu przeprowadzamy solidne rozciąganie i rozgrzewkę, która przygotuje mięśnie do wysiłku. W przypadku laików najlepszym planem treningowym będzie łączenie marszu z biegiem. W ten sposób można powoli przyzwyczaić się do regularnego treningu, zwiększając ilość biegu kosztem minut, które przeznaczone są na marsz. Dzięki temu, przy regularnym treningu można dojść do poziomu 30 minut ciągłego biegu nawet po około 10 tygodniach, gdy zaczynało się całkowicie bez formy.